A la feina en bicicleta

A principis dels anys noranta ( del segle passat, és clar) hi havia un anunci a la tele que feia així: “Una mare i una noia estan al cotxe aturades al semàfor, la mare s’adona que la noia saluda l’ocupant del cotxe del costat. Un jove ben plantat en un cotxe d’aquests petits i moderns. ” És el meu profesor de física cuántica” diu la noia a la mare que se la mira de reüll.” A nosaltres, aquest anunci, ens feia molta gràcia perquè el nostre professor de física quàntica venia a la facultat en bicicleta. I us explico això perquè en aquella època anar en bicicleta era una autèntica proesa. Ara, les coses han canviat considerablement, i anar en bicicleta és molt més senzill.

En aquest post us explicaré les meves raons per anar a la feina en bicicleta. Són motius personals i tenen molt a veure amb la meva manera de viure i amb les coses que crec que són importants, però també hi ha una base científica al darrera.

Des de fa molts anys procuro viure la vida conseqüentment amb els meus valors. Això vol dir que valoro les accions en funció de quina repercussió tindran en la societat i en el medi ambient, però també en la meva salut i benestar. Per aquesta raó sovint procuro fer-me preguntes sobre quins productes compro, amb quins materials estan envasats, en quines botigues compro o com han estat transportats i des d’on.

També analitzo de quina manera em moc per la ciutat, i fa uns anys vaig decidir moure’m principalment en bicicleta. En segon lloc, em moc caminant si la distància ho permet, i si no, en transport públic. És una decisió molt personal i que m’agrada força, em fa la sensació que quan puc anar en bicicleta arribo més fresca a la feina, i això em permet començar el dia amb bona energia. He triat la bicicleta principalment perquè no contamina i, per tant, produeix diversos beneficis: no contribueix al canvi climàtic, no contribueix a la contaminació local de la ciutat, i per tant respirem aire més net que és un benefici per a tota la societat. A més, d’aquesta manera faig exercici moderat de camí a la feina, és un exercici que faig quasi cada dia, és força constant i no és massa agressiu.

Segons dades de l’Enquesta de Salut de Barcelona de 2016, el 52,3% dels homes i el 62,3% de les dones majors de 15 anys són inactius en el temps de lleure. També d’aquesta enquesta, una de les dades més destacades mostra com el 43,6% dels homes i el 40,3% de les dones declaren que estan asseguts durant la major part de la jornada. En general, la vida a la ciutat, i les noves professions molt sedentàries han fet empitjorar alguns aspectes de la salut, i això es pot compensar fent exercici de camí a la feina o els estudis. Anar en bicicleta és una manera de compensar el temps que estem asseguts la resta del dia. Si la població en general ens acostumem a fer una vida més activa anant en bicicleta o caminant, compensem les mancances d’exercici de la resta del dia. Això és beneficiós per la salut en general, i està lligat amb la reducció del risc de patir malalties cardiovasculars, obesitat o diabetis.

L’altre motiu que afecta directament a la salut en general, està relacionat amb la qualitat de l’aire. El fet de no utilitzar vehicle de motor de combustió, ja sigui un cotxe o una moto, fa que no contribueixi a la contaminació de l’aire. Un estudi del 2007 liderat per Jordi Sunyer va estimar que a Barcelona hi ha cada any 3500 morts prematures degut a la contaminació atmosfèrica ( moltes més que les produïdes per accidents de trànsit) . Al programa “L’aire que respirem” explica molt bé l’efecte de les partícules en suspensió produïdes pel trànsit rodat. Aquestes partícules ultrafines entren a l’organisme on produeixen una inflamació sistèmica que accelera el procés d’envelliment, produint un augment del numero de càncers de pulmó, infarts i ictus principalment. Reduir la contaminació a la ciutat és possible, anar en bicicleta no només afavoreix a un mateix, sinó que contribueix a fer una ciutat més saludable per a les persones que hi vivim.

Segons l’informe de l’Agència de Salut Pública de barcelona, pel que fa al NO2, el 70% de la població està potencialment exposada a nivells per sobre dels de referència de l’OMS, i el valor límit anual de la UE i el 98% de la població està potencialment exposada a nivells per sobre dels de referència de l’OMS per a les partícules PM10.

Així doncs, a Barcelona hem millorat molt les possibilitats de moure’ns en Bicicleta, i per això és important que tothom siguem conscients de la millora per a la ciutat quan la utilitzem. Anant a la feina en bicicleta milloro la meva salut, la qualitat de l’aire a la ciutat, no contribueixo al canvi climàtic, i per tant, defenso el nostre planeta.

Per saber més sobre el tema, us recomano 3 documentals:

L’aire que respirem

Millorar l’aire que respirem

Bicicletes versus cotxes

dakota-corbin-271467-unsplash.jpg

 

 

 

Photo by Dakota Corbin on Unsplash

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s